هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی و دولتی چقدر است؟

افرادی که به طور داوطلبانه و با میل خودشان به این کمپ ترک اعتیاد مراجعه می کنند و یا خانواده هایشان پیگیر وضعیتشان برای بستری شدن در کلینیک هستند می بایست نسبت به پرداخت هزینه کمپ ترک اعتیاد اقدام کنند. هزینه قابل پرداخت برای سپری کردن دوره های بهبودی معمولا بیشتر از ماهی ا میلیون تومان است. این مبلغ را یا خود فرد بیمار پرداخت می کند یا خوانواده اش. لازم به ذکر است هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی با هزینه کمپ دولتی به دلیل تفاوت ها در امکانات رفاهی و مواردی از این دست قابل مقایسه نیست و معمولا اختلاف زیادی دارد.

ضمنا بعضی از کمپ ها از دارو های حین درمان استفاده می کنند که در این صورت فرد باید مبلغ این دارو ها را بپردازد. البته در صورتی بیمه درمانی داشته باشید، ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه می دهد و فرد باید ۳۰ درصد مابقی را پرداخت کند.

مراکز ترک اعتیاد

از آن زمان که افراد در خانه و بدون هیچ تخصصی یک مرکز ترک اعتیاد شخصی راه می‌انداختند و به تنهایی اقدام به ترک اعتیاد می‌کردند، سال‌ها گذشته است. امروزه با توجه به اهمیت ترک اعتیاد، مراکز ترک اعتیاد نیز گسترش یافته‌اند. هر کسی و با هر شرایطی، می‌تواند مرکزی مناسب پیدا کند. هزینه کمپ ترک اعتیاد، با توجه به نوع آن متفاوت است و معمولا، هیچ‌کس برای اقدام به ترک اعتیاد، مشکل مالی را تجربه نمی‌کند. از انواع این مراکز، می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپ ترک اعتیاد رایگان: مراکز ترک اعتیاد رایگان، بیشتر برای معتادان متجاهر در نظر گرفته شده‌اند و هزینه‌ی ترک اعتیاد در آنها بر عهده دولت خواهد بود.
  • کمپ ترک اعتیاد دولتی: کمپ ترک اعتیاد دولتی، که مورد اول نیز زیرمجموعه‌ای از همین نوع مراکز است، هم برای بمیاران متجاهر و هم برای بیماران اختیاری، مراکز مخصوص دارد. هزینه ترک اعتیاد در مراکز دولتی مناسب است و حتی افراد بی‌بضاعت نیز در این مراکز، تحت حمایت مالی قرار می‌گیرند.
  • کمپ ترک اعتیاد خصوصی: کمپ ترک اعتیاد خصوصی یک نوع از مراکز ترک اعتیاد است که توجه این مقاله از کمپتو را به خود معطوف کرده. هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی، برعهده بیمار است و بیمار در ازای دریافت خدمات، هزینه ترک اعتیاد را پرداخت خواهد کرد.
  • کمپ ترک اعتیاد فوق خصوصی: این نوع از مراکز که به وی آی پی نیز شهرت دارند، از انواع کمپ ترک اعتیاد خصوصی محسوب شده و خدمات لاکچری‌تری ارائه می‌دهند. هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی با امکانات وی آی پی نسبت به هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی با امکانات معمول، بیشتر است.
  • کمپ ترک اعتیاد خصوصی

شاید شما نیز به دلایل متعددی تمایل داشته باشید که در یک مرکز ترک اعتیاد خصوصی بستری شوید. یا این که می‌خواهید یکی از نزدیکانتان در این نوع از مراکز، بیماری اعتیاد خود را درمان کنند. مسلما انتخاب شما، انتخاب کاملا درستی است. ترک اعتیاد، سختی‌های زودگذر خود را به همراه دارد. اگر در این دوران زودگذر ترک، شرایط زندگی نیز سخت باشد، ممکن است زمینه آسیب‌های روحی و جسمی را فراهم شود.

از جمله خدمات کمپ ترک اعتیاد خصوصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کادر درمانی متناسب با تعداد بیماران: کادر درمانی در یک درمانگاه باید متناسب با تعداد بیماران باشد. حتی اگر بهترین کادر درمانی نیز مشغول به کار در درمانگاه باشد، اگر با تعداد بالایی بیمار خارج از حد توان خود روبه‌رو شود، نمی‌تواند برای همه‌ی بیماران، عملکرد مناسبی داشته باشد. کمپ ترک اعتیاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعداد کارکنان و پزشکان و روانشناسان مرکز، باید نسبت به تعداد بیماران به اندازه باشد. در یک کمپ ترک اعتیاد خصوصی، کادر درمانی نسبت به تعداد بیماران متناسب است.
  • بررسی دقیق شرایط بیمار: با توجه کامل بودن مجموعه پزشکان کادر درمانی، این امکان به وجود می‌آید که شرایط هر بیمار به صورت شخصی و تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.
  • استفاده از بهترین روش‌های درمانی: بخاطر نداشتن محدودیت کادر درمانی و محدودیت هزینه، بهترین روش ترک اعتیاد، برای فرد دارای اعتیاد انتخاب می‌شود. این روش با توجه به شرایط بیمار انتخاب خواهد شد.
  • شرایط تغذیه مناسب: شرایط تغذیه افراد در مرکز ترک اعتیاد خصوصی معتبر، بسیار مناسب است.
  • شرایط تفریح مناسب: یکی از ملزوماتی که باید در پروسه درمان بیمار وجود داشته باشد، وجود امکانات تفریحی است. مراکز دولتی معتبر نیز در این رابطه برنامه‌های مفیدید ارائه می‌دهند. اما این شرایط در کمپ ترک اعتیاد خصوصی به صورت کامل‌تری فراهم شده است.

همین خدمات بهتر باعث بالاتر بودن هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی نسبت به مراکز دولتی است.

عملکرد کمپ ترک اعتیاد خصوصی

حقیقت این است که به طور کلی نمی‌توان برای نوع خاصی از مراکز، یک آمار دقیق ارائه داد. چه در مراکز خصوصی و چه در مراکز عادی، متخلفانی وجود دارند که عملکرد این مراکز را زیر سوال می‌برند. اما میزان این تخلفات در مراکز خصوصی، کمتر دیده می‌شود. چرا که معمولا، افرادی که به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند، به خاطر پرداخت هزینه‌های بالا، تحقیقات بیشتری درباره مجاز بودن این مراکز انجام می‌‍‌دهند و همین، یک اتفاق برای جلوگیری از ایجاد مراکز ترک اعتیاد خصوصی بدون مجوز است. اگر همین حساسیت از جانب افرادی که به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند، بکار گرفته شود، شاهد کاهش مراکز غیرمجاز ارزان قیمت نیز خواهیم بود.

اگر بخواهیم، قبل از پردداختن به موضوع مقاله، یعنی “هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی”، به بررسی عملکرد این مراکز بپردازیم، باید آن‌ها را به دو گروه مجاز و غیرمجاز تقسیم کنیم:

  • مراکز خصوصی مجاز: این مراکز، با توجه به در اختیار داشتن نیروی متخصص درمانی، روش‌های درستی برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. روش درمانی درست، تا حد بالایی نتیجه ترک اعتیاد را تضمین می‌کند. منظور ما از روش درمانی درست، درمان درست جسمی و روحی فرد است. نه صرفا درمان جسمی!
  • مراکز خصوصی غیرمجاز: مراکز غیرمجاز بدون در نظر گرفتن وجدان کاری با دریافت هزینه‌های کمتر، سعی در جذب بیماران دارند. متاسفانه عملکرد این مراکز به دلایل روند کاری اشتباهشان، نه تنها مثبت نیست، بلکه خنثی هم نیست و عملکرد منفی دارند. یعنی مراجعه به این مراکز، نه تنها نتیجه ترک اعتیاد موفق را برایمان فراهم نمی‌کند، بلکه بی‌تاثیر هم نیستند و تاثیرات بدی به جای خواهند گذاشت. از جمله این تاثیرات، می‌توان به بروز آسیب‌های جسمی و روحی فرد و شدت یافتن سطح اعتیاد افراد ترخیص شده اشاره کرد.

هزینه درمان اعتیاد خصوصی

کمپ ترک اعتیاد خصوصی با داشتن امکاناتی بهتر از مراکز دولتی، شرایط زندگی و شرایط ترک را برای فرد دارای اعتیاد راحت‌تر کرده است. همین افزایش امکانات، هزینه‌هایی دربردارد که دولت، برای حمایت از این هزینه‌ها مسئولیتی برعهده نمی‌گیرد. هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی، شامل هزینه همین خدمات است.

اگر بخواهیم بدانیم که هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی، منصفانه است یا نه، نباید آن را با دیگر انواع مراکز مقایسه کنیم. بلکه مقایسه قیمت در مراکز خصوصی باید بین مراکز خصوصی انجام شود. اگر دو مرکز ترک اعتیاد خصوصی، خدمات کاملا یکسانی به بیمار ارائه دادند و هزینه یکی از دیگری پایین‌تر بود، می‌توان آن را به عنوان کمپ ترک اعتیاد خصوصی منصف معرفی کرد.

در نتیجه نباید، هیچ وقت زود قضاوت نکنید. زمانی که از هزینه یک مرکز اطلاع پیدا کردید، درباره خدمات ارائه شده در آن مرکز نیز اطلاع پیدا کنید. منکر این قضیه نیز نمی‌توان شد که برخی مراکز، تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و هزینه دریافتی آن‌ها در برابر خدمات ارائه شده، بسیار بالاست. در علاوه بر تحقیق درباره هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی، خدمات و عملکرد مرکز نیز باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. بعد از این بررسی‌ها می‌توان درباره بستری شدن یا بستری نشدن در مرکز تصمیم درستی گرفت.

عوامل موثر در هزینه مراکز خصوصی

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، هزینه یک کمپ ترک اعتیاد خصوصی، ممکن است نسبت به مرکزی دیگر متفاوت باشد. جالب اینجاست که هزینه بستری یک فرد در یک مرکز، ممکن است با هزینه بستری فردی دیگر در همان مرکز متفاوت باشد. دلیل این تقاوت هزینه‌ها در چیست؟ عوامل موثری در هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی موثر است. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع اعتیاد فرد: این که شما به شیشه اعتیاد داشته باشید یا گل یا تریاک، کاملا مهم است و ممکن است روی هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی شما تاثیر مستقیم بگذارد.
  • روش استفاده شده برای ترک اعتیاد: بر اساس نوع اعتیاد فرد، سطح اعتیاد، سن، شرایط جسمی و شرایط روجی، ممکن است انواع مختلفی از روش‌های درمانی به بیمار دارای اعتیاد پیشنهاد شود. هزینه روش‌های درمانی ممکن است از هم متفاوت باشد و روی هزینه کلی کمپ ترک اعتیاد خصوصی تاثیر مستقیم داشته باشد.
  • مدت زمان بستری در کمپ: در ابتدا، شما توسط کادر درمانی مرکز مورد بررسی شخصی قرار می‌گیرید و روش درمان و طول دوره درمانی برای شما تایین می‌شود. این دوره درمانی ممکن است برای هر کسی متفاوت باشد. هر چه دوره درمان طولانی‌تر باشد، هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی نیز افزایش خواهد یافت.
  • نوع خدمات مرکز: خدمات مرکز، تاثیر مستقیمی روی هزینه درمان در مرکز دارد. خدمات یک مرکز خصوصی ممکن است نسبت به دیگر مراکز کامل‌تر باشد و همین امکانات کامل‌تر هزینه‌هایی در پی دارد. از آنجا که هزینه تمام خدمات مستقیما از بیمار دریافت می‌شود، هزینه این امکانات نیز به هزینه کلی اضافه شده و در نتیجه هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی بالاتر می‌رود.

نقش بهزیستی در تایین هزینه‌های مراکز خصوصی

بهزیستی هر ساله، تعرفه‌ای برای مراکز ترک اعتیاد مشخص می‌کند. شاید ابتدا تصور کنید که تعرفه بهزیستی، برای تمام مراکز یکسان است. اما این طور نیست و تعرفه کمپ ترک اعتیاد دولتی با تعرفه هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی متفاوت است. این تعرفه به طور دقیق تنظیم می‌شود و خدمات مختلف در این تعرفه هزینه‌های مشخصی دارند. برای مثال نوع روش درمان و خدمات رفاهی! در نتیجه مراکز خصوصی نیز باید از تعرفه‌ای که بهزیستی برای آن‌ها در نظر گرفته است، پیروی کنند.