اعتیاد چیست و علل به وجود آمدن اعتیاد به مواد مخدر

شاید بارها این جمله را که اعتیاد بلای خانمان سوزاست را شنیده باشید، اما وقتی سخن از اعتیاد به میان می‌آید، منظور اعتیاد به مواد مخدر است. درحالی که تعریف اعتیاد ابعاد وسیع‌تری دارد. اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به الکل، اعتیاد به سیگار، اعتیاد به بازی، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی از جمله شایع‌ترین اعتیاد‌ها در دنیای امروز است.

اعتیاد یک نوع اختلال رفتاری است و به زبان ساده می‌توان آن را عادت کردن، خو گرفتن و وابستگی به چیزی مخصوصا مواد مخدر تعریف کرد که به دلیل افراط در استفاده به وجود می‌آید. شایع‌ترین مواد مخدری که در میان جوانان مصرف بالایی دارند می‌توان به  ماده مخدر گل، حشیش، هروئین، مورفین، تریاک، شیره، شیشه، متادون، ترامادول و… اشاره داشت.

روان‌درمانی برای ترک اعتیاد

درمان اعتیاد باید در دو قسمت انجام شود. یکی درمان ترک اعتیاد جسمی است. دیگری درمان ترک اعتیاد روانی. به مرحله ترک اعتیاد روانی، روان‌درمانی گفته می‌شود. از همان لحظه‌ای که بیمار در مرکز ترک اعتیاد بستری می‌شود، وارد مرحله روان‌درمانی ترک اعتیاد شده است. بعد از مدتی، بدون این که مرحله روان درمانی تمام شده باشد، وارد فاز جدیدی از درمان به نام درمان ترک اعتیاد جسمی خواهد شد. درمان ترک اعتیاد جسمی پایان می‌یابد اما روان‌درمانی ادامه خواهد داشت.

همه فکر می‌کنند آنچه برای ترک اعتیاد مهم است، ترک جسمی اعتیاد است. در اصل اینطور نیست. درمان اصلی اعتیاد همان روان‌درمانی است که ممکن است مدتی هم طول بکشد. مسلما درک این موضوع برای فردی که خود با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند قابل درک است. اگر شما هم مصرف کننده‌اید، یک سوال از شما دارم: شما از نظر روحی بیشتر به مواد وابسته شده‌ای یا از نظر جسمی؟ آیا بخاطر وسوسه‌های فکری قادر به ترک مواد نیستید یا به خاطر مشکلات جسمی؟

خیلی از افرادی که مواد مصرف می‌کنند، قبل از اینکه به مشکل خماری بربخورند، دوباره مواد مصرف می‌کنند. این افراد اغلب با تصور این که معتاد نیستند به مصرف ادامه می‌دهند و فکر و ذهنشان، آنها را از اقدام به ترک اعتیاد منع می‌کند. تا به حال اقدام به ترک اعتیاد نکرده‌اند، اما از انجام آن می‌ترسند. مسلما همه‌ی این موارد، بیانگر چیزی جز این نیست که اعتیاد روانی در مصرف مواد مخدر سخت‌تر است از اعتیاد جسمی مواد.

مرکز مشاوره و ترک اعتیاد نیز به همین دلیل به موضوع روان‌درمانی توجه بیشتری نشان می‌دهد.

مرکز مشاوره و ترک اعتیاد

خیلی از مراکز دید جالبی نسبت به ترک اعتیاد دارند. ترک اعتیاد جسمی! این مراکز تنها با هدف سم‌زدایی بدن از مواد مخدر فعالیت دارند و هیچ تلاشی برای پاک کردن مصرف مواد از روح و روان بیمار نمی‌کنند. می‌توان گفت اگر بتوانیم این نظریه را بپذیریم که ” انسان تنها از جسم ساخته شده است و تنها بعد فیزیکی دارد” این روش درمانی هم پذیرفتنی خواهد شد. اما مراکزی که به مسئله درمان روانی ترک اعتیاد نیز می‌پردازند و به مرکز مشاوره و ترک اعتیاد مشهورند، این دیدگاه غلط را ندارند. مشاوره در ترک اعتیاد خیلی مهم است. در ادامه به اهمیت آن اشاره کرده‌ایم.

نبود مشاوره برای ترک اعتیاد در برخی مراکز

مرکز مشاوره و ترک اعتیاد، مرکزی است که خدمات روان‌درمانی را نیز در کنار خدمات جسم‌درمانی مهم می‌داند. یعنی به همان اندازه که تلاش می‌کند جسم را از مواد مخدر پاک کند، برای سلامت روح نیز تلاش خواهد کرد.